Ovako izgleda prosečan srpski onlajn kupac

Nedavno sporeovedeno istraživanje MasterIndex Srbija pokazuje da sve više ljudi u našoj zemlji kupuje putem interneta, najčešće odeću i obuću i to nekoliko puta godišnje.

masterindex-srbija-istrazivanje-ovako-izgleda-prosečan-srpski-onlajn-kupac-online-trgovina-mastercard-srbija-rezultati-debitne-kreditne-kartice-trgovina-maloprodaja-srbija-timp-portal
foto: Mastercard
Prema rezultatima ovog istraživanja 83% ispitanika je kupovalo na internetu, od kojih su žene malo aktivnije od muškaraca (50,8% prema 49,2%). Najaktivniji onlajn kupci su starosti od 35 do 44 godina dok se građani starosti od 25 do 34 godine najčešće odlučuju za onlajn kupovinu jednom mesečno.
Odeća i obuća su najčešće kupovani artikli, a za njima slede elektronski uređaji i knjige. Kada putuju 17,7% ispitanika koristi onlajn plaćanja prilikom rezervacije smeštaja a njih 17% koristi ih za kupovinu avio karata. MasterIndex 2018. pokazuje da je porastao i broj ljudi koji svoje komunalne i druge račune plaćaju putem interneta (52,5% u poređenju sa 51% iz 2017, odnosno svega 18% 2016. godine).

Portret prosečnog srpskog onlajn kupca
Prosečan srpski kupac na internetu je osoba ženskog pola koja ima između 35 i 44 godine. Onlajn kupuje nekoliko puta godišnje, uglavnom obuću i odeću i smatra da su onlajn plaćanja sigurna.

Debitne, kreditne i pripejd platne kartice koristi 75,6% ispitanika dok je broj onih koji plaćaju kešom prilikom preuzimanja robe – 42,5 posto. Pored toga, onlajn kupci iz Srbije često se odlučuju za plaćanja putem onlajn i m-bankinga.
„Kroz rezultate ovog istraživanja vidimo rast u korišćenju kartica na internetu što je siguran pokazatelj da su se ljudi navikli na praktičnost i sigurnost elektronskih plaćanja. Učešće u svetu e-trgovine će u budućnosti imati sve značajnije mesto, ne samo u životima potrošača, već i u poslovanju trgovaca. Procenjuje se da će vrednost e-trgovine 2021. godine na svetskom nivou dostići 4,5 biliona dolara, tako da bi domaći trgovci mogli da ostvare ogroman rast kroz otvaranje novog kanala prodaje, prilagođenog digitalnom dobu u kome živimo“, izjavila je Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.

Saveti za sigurniju kupovinu na internetu

Kada nešto plaćate onlajn, svoje PIN i CVC2 kodove ne trebate deliti sa drugima niti da svoje podatke objavljujete na internetu i putem društvenih mreža. Prilikom plaćanja trebalo bi proveriti da li se u adres baru trgovca nalaze simboli „https“ i „katanac“, što je garancija sigurne enkripcije podataka.
Takođe, uvek treba proveriti da li se na strani trgovca nalazi i oznaka SecureCode, jer ova usluga predstavlja lični broj za autorizaciju Mastercard kartica koji se koristi prilikom svake onlajn transakcije. Ovaj kod zna samo korisnik kartice i on se nikada ne deli sa trgovcem, tako da on može biti siguran da su njegova plaćanja na internetu sigurna.
Na kraju, svi korisnici Mastercard kartica mogu da računaju na chargeback uslugu kojom, ukoliko roba ili usluga plaćena karticom onlajn ne odgovara opisu ili uopšte nije isporučena, a trgovac ne prihvata žalbu, korisnik može da pokrene reklamacioni postupak kod svoje banke i dobije povraćaj novca.